Recension: Slumdog Millionaire (2008) (Film)

Slumdog Millionaire (2008)Slumdog Millionaire handlar om en 18-årig indisk kille, Jamal Malik, som sitter i heta stolen i det världsberömda spelprogrammet "Vem Vill Bli Miljonär?". Han klarar varenda fråga galant, och står till sist inför den sista utmaningen innan han kan få checken som motsvarar 20 miljoner rupier, den högsta summan man kan få i spelet. När frågan väl ställs, så avbryts han av tutan som säger att tiden är ute. Programmet är slut, och han får vänta tills nästa dag. Då, precis efter sändingen, så tillfångatas han av kriminalpoliser för att sedan bli förhörd med misstanke om fusk. Kan denna pojken från den innersta slummen kunna alla dessa svar? Under förhöret får vi följa med på en tragisk och inspirerande färd genom Jamal Maliks liv och uppväxt...

I och med att detta är en indisk film, som egentligen inte var menad att bli en så stor kassa-succé som den nu blev, så kanske skådespelarna är rätt okända för väst-världen. Hur som helst, som huvudrollsinnehavaren Jamal Malik ser vi Dev Patel göra en mycket stark insats. Förvånansvärt bra måste jag tillägga. Sedan som bi-figurer möter vi Anil Kapoor, Saurabh Shukla, Rajendranath Zutshi, Jeneva Talwar, Freida Pinto, Irfan Khan, Mia Drake och Madhur Mittal.

Min åsikt: Jag kände ett speciellt obehag av att börja se denna filmen, eftersom att överallt man än läser så hyllas den starkt av alla kritiker. Och vad man nu har lärt sig, så ska man inte lita på vad andra tycker. Man måste skapa sin egna uppfattning, för att verkligen kunna avgöra om den är bra eller inte. Enligt mig, så var den bra. Mycket bra, med en bra handling. Men där tar det tyvärr stopp. Hur mycket jag än ville bli uppslukad av filmens charmiga stil, då förblev jag där i soffan likt förbannat. Det var något som höll kvar mig i mina egna tankar, och filmen lyckades inte övertyga mig helt och hållet. Dock, måste jag berömma Danny Boyle som gör en storsatsning på en indisk produktion, och av erfarenhet så brukar sådana satsningar floppa. Det enda som säljer är amerikansk film, men här ser vi en vågad satsning som vågar att sticka ut...


Slumdog Millionaire får 8 av 10 pappa-poäng


Kommentarer
Postat av: Tess

ja skrev om den för ngn vecka med grym film



visst är det härligt att våren är på G



kram

2009-03-19 @ 08:59:01
URL: http://misstessan82.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0