Recension: Män som hatar kvinnor (2009) (Film)

Män som hatar kvinnor (2009)Män som hatar kvinnor såg jag och min flickvän tidigt på lördagsmorgonen. Vi arbetar som sagt lite extra på stadebs biograf, så detta var en visning för personalen. En frukostvisning kallades det visst.
Den handlar om Mikael Blomkvist, som är en begåvad jouarnalist för tidsskriften Millennium. I början av filmen visar dem en rättegång mellan honom och dem mäktiga finansmannen Wennerström, då Blomkvist har blivit åtalad för förtal då han har skrivit i tidsskriften om Wennerströms vapen- och smuggelaffärer. Han tar då paus från tidningen, och får då ett mycket egenomligt erbjudande. Den forna industrigeneralen Henrik Vanger, ber honom att ta en titt på dennes släkthistoria. Mikael Blomkvist får då under "täckmantel" ett uppdrag, att lokalisera Vangers försvunna brorsdotter som har varit försvunnen i nära fyrtio år. Under sin resa träffar han en ung kvinna, Lisbeth Salander, med en mycket diffus världsbild...

Mikael Blomkvist spelas utav vår svenska skådespelarhjälte Mikael Nyqvist, och vid sin sida som Lisbeth Salander ser vi Ola Rapaces fru (Wallander-filmerna, Tusenbröder), Noomi Rapace.

Min åsikt: Otroligt, och återigen otroligt bra film! Jag kan med en ganska så säker känsla säga att detta är en av de bästa svenska filmer jag någonsin har sett. Skådespelarna gör en sådan ärlig och trovärdig tolkning av karaktärerna, att jag inte har någon som helst kritik att ge. Däremot fanns det en liten detalj som störde mig ibland, men det är absolut ingenting stort. I vissa scener när personerna gick emot kameran så blev kameran ofokuserad, så man fann sig själv himlandes med ögonen för att det skar till lite i ögonen. Antagligen bara jag som stördes av detta, men som sagt... Jag är petig. Och det ska man vara tycker jag, det är så en förbättring blir till. Kort sagt, en film som kommer ligga mig varmt om hjärtat och jag rekommenderar den varmt till alla film-själar! Gå och se den!

Män som hatar kvinnor får 9 av 10 pappa-poäng