Windows OS i en Mac-dator?

Jag och en arbetskollega hade en diskussion igår om datorer och liknande. Vi kom in på frågan "Finns det att köpa en Mac, med Windows XP/Vista installerat som operativsystem. Min hypotes är att det säkerligen går att installera på egen hand, med förutsättningen att Mac datorn har en intel-processor, men att man inte kan köpa det i butik. För det är inte logiskt, eftersom Mac och Microsoft (skaparna av Windows OS) är konkurrenter. Det är precis som om man skulle köpa en Big Mac på Burger King. Men att man sedan installerar det på egen hand, är en annan femma. Du kan lägga in vilket operativsystem du vill, och det är många som gör så med. Många av mina vänner använder inte Windows OS på sina PC, utan dem använder istället Ubuntu som är ett freeware (dvs. gratis) program som laddas ner lagligt via internet. Visst, man kan lägga in Windows OS vid sidan om Mac OS X, men det är ju inte riktigt samma sak då man använder en så kallad emulator (virtualization) och kör Windows samtidigt som Mac OS X körs i vänteläge i bakgrunden.

Mac och Windows...
Men jag är ju inte säker på min sak, så därför undrar jag om det är någon där ute på vågorna som kanske vet svaret? Kan man KÖPA en Mac i butik, med Windows operativsystem installerat?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0