Recension: Imaginary Stars: Stars and Trucks (2009) (Musik)

Imaginary Stars: Stars and Trucks (2009)Imaginary Stars är ett band, som är en så kallad "one-man-band", och som kommer från en stad som ligger i de västliga delarna av vårt vackra land. Sing & Songwritern heter Peter Lindqvist, och han är en mångsysslare i vardagen. Jag vet, eftersom att jag har den stora äran att känna honom privat. Han håller på mycket med fotboll, där han är sportchef i det laget jag tränar för. Han är som sagt en musiker, en talangfull sådan. Han är en mycket bra kille, som ärligt förtjänar all den respekt han har...

Skivan han har släppt heter Stars and Trucks, och det är antagligen hans debut-album. Jag kan inte svara säkert på den frågan, men jag antar det. Tyvärr så är han inte signad av något skivbolag, utan detta är en egen tillverkad skiva. Men det ser jag bara som en positiv faktor.

Min åsikt: Skivan innehåller tio låtar, som enligt mig håller förvånansvärt hög klass. De låtar som jag har som favorit är "Sing Something New", "Pictures" och "Our Broken Heart Song". Även andra låtar som "Since Yesterday" är inte att förglömma, då just denna låten har en mycket meningsfull och äkta känsla. Texten skildrar ett diffust mörker, då tankarna far omkring och undrar om detta är en sanningsenligt verk. Jag har inte frågat Peter om texten är sann, och jag tänker inte göra det heller. För så som det är nu, så känns den låten underbart äkta men att själva innebörden är mycket sorgsen. Som jag skrev innan så anser jag att texterna på albumet håller mycket hög klass, om inte världsklass? Om man försöker tolka Peters sinnesnärvaro, så känns det som om han inte riktigt är i fas. Att han är i en sorgsen tid, och det då avspeglar rätt bra på hans musik. Jag lyssnar mycket på Cat Stevens, Bob Dylan och Tracy Chapman, och Imaginary Stars texter ligger (tro det eller ej) i samma nivå. Det kanske låter väldigt osannolikt, och jag kan förstå om du nu känner att du bara vill avfärda min recension. Gör inte det, utan gå in på bandets hemsida och provlyssna låtarna. Bilda en egen uppfattning...

Bandets adress är: http://www.imaginarystars.se/

Kort sagt, så är denna skivan en guldklimp bland "amatörhyllan" i skivaffären. Jag är rätt så säker på att han inte kommer ligger på den hyllan så länge till, då ett musikbolag snart kommer upptäcka denna poet. Jag ber er, gå in på hemsidan och lyssna. Bilda er en egen uppfattning, och låt texten sjunka in. Fundera och reflektera...

PS: Jag fick skivan signerad idag efter träningen. Tack Peter! Om du nu läser detta inlägg, så gör mig en tjänst. Skriv en kommentar, och visa att du finns. Uppskattas! Ha det bra min vän.

Imaginary Stars: Stars and Trucks får 7 av 10 pappa-poäng

Kommentarer
Postat av: Peter

Hej Nicklas.



Tack för orden. Det betyder väldigt mycket. Jag får väl skicka iväg skivan till bolag och testa min lycka där. Kan ju egentligen inte göra annat, nu när jag fått så bra recensioner :)



sköt om dig, min vän.



kram

2009-03-11 @ 09:08:39
URL: http://www.imaginarystars.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0