Recension: Gran Torino (2008) (Film)

Gran Torino (2009)Gran Torino är en film skriven och producerad utav ingen mindre än Clint Eastwood. Vi får följa den bittra krigsveteranen Walt Kowalski, och hans liv i en den lilla förorten precis utanför Michigan. Han är en såkallad vardags-rasist och spyr ut elaka ord om invandrare för jämnan. Men så en natt kommer en person förändra hans liv, fastän att denne inte har någon god tanke bakom sitt handlande. Thao, Hmong-tonåringen  som bor i grannhuset, blir pressad av ett gäng att stjäla Walts dyrbaraste ägodel, en bil vars märke var Gran Torino -72. Resultatet av hans inbrottsförsök, blir att Walt blir fast beslutsam att omvända denna "oskylda" pojken från att bli en ligist som de flesta Hmong's.

Clint Eastwood spelar själv sin huvudroll som Walt, och som Thao ser vi Bee Vang. Det finns fler mycket bra skådespelare, men dem får ni leta upp själva via IMDb:s webbplats eller helt enkelt se filmen.

Min åsikt: Jag tyckte den var otroligt bra. Välskriven och välregisserad. Helt klart en utav de bästa filmerna i år. Jag rekommenderar denna Clintan-film varmt, och jag hoppas att även ni kommer finna den behaglig. Lyssna lite noga precis innan eftertexten börjar rulla, för då hör ni Clintan sjunga i bakgrundsmusiken.

Gran Torino får 8 av 10 pappa-poäng

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0