Magkatarr...

Har känt av magkatarren nu igen sen igår. Varför måste jag dras med det? Det kom igår igen sådär kraftigt som det tydligen bara måste göra. Sen idag så kom det en till explosion i magen typ, då jag va tvungen att stänga in mig i sovrummet en stund och bara ligga och vänta ut det onda. Tittie hade besök av några vänner (se NyttLiv.blogg.se så kan ni läsa om hennes stund med vännerna...) så jag kände mig lite dum att jag inte var med i vardagsrummet och var social. Men när man har magkatarr, så är det inte lätt. Jag ser mig själv fortfarande som "nybörjare" med att ha katarr, så jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska tackla det. Det känns allra bäst då man kan lägga sig i ett mörkt rum, och dra sina fingertoppar på magen upp och ner samtidigt som man andas lugnt och metodiskt. Fast det hade nog sett lite konstigt ut om man nu gjorde detta på jobbet, liggandes där i verkstaden bredvid nån pump av nått slag och smeka magen. Jobbigt när man väl får det på jobbet, då man inte bara kan stanna upp och vila en stund...

Omeprazol...

Jag har dock fått ett tips av min käre svärfar, att svälja ner tre teskedar vetekli med lite vatten varje morgon. Jag har varit slarvig som attan, så jag började nu idag då attacken kom. Så imorgon bitti ska jag börja, och hålla på veckan ut tänkte jag. Det är absolut inget farligt, utan tvärt om. Det är ju från växtriket, och det är bara bra för kroppen. Det ska tydligen neutralisera de ämnena som orsakar besvären. Jag har testat länge med omeprazol och lite annat, men inget har egentligen hjälpt. Så nu ska jag testa Christers dunder-kur!


Hittade lite råd på Aftonbladet.se om magkatarrer, och om hur man minskar besvären.


Så lindrar du magkatarren


8 råd som får dig att må bättre

1. Uppmärksamma vilken typ av mat du får minst besvär av. Men undvik inte mat extremt. Då kan du få näringsbrist. (Okej, fil och varma koppen gör susen för mig...)


2. Ät fiberrik mat. Fibrer binder vätska och gör att magsäcken töms långsammare ut i tolvfingertarmen. Tänk dock på att för mycket fibrer kan ge besvär i form av gaser. (Äsch, mina fisar luktar gott ändåså...)


3. Ät många små fettsnåla mål om dagen och på regelbundna tider. Vissa kan behöva äta varannan timma. Stora måltider och fet mat rinner snabbare ner i tolvfingertarmen, som då får svårt att hantera det. (Fet mat? Det som är så gott...)


4. Pröva kokta grönsaker i stället för råa om du får gaser av för mycket fibrer. (Hatar kokta grönsaker, så Nej tack!)


5. Drick helst inte mjölk, möjligen lättmjölk. Mjölk är lättillgängligt fett som snabbt rinner ner i tarmen. (Har slutat med mjölk för ett bra tag sen... Hallå, häng med lite va!)


6. Drick helst bara mot slutet av måltiden. Dryck före maten rinner direkt genom magsäcken och kan då ge besvär. (Detta visste jag inte, ska med omedelbar verkan sluta med detta...)


7. Undvik starkt kryddad, stekt och friterad mat, feta såser och dressingar som irriterar magtarmslemhinnan. (Arrgghhll, försöker låta som Homer Simpson när han ser en stor, fet köttstek...)


8. Försök undvika stress. Stress kan förstärka smärtkänsligheten i mage och tarm. (Stress känner jag hela tiden. Svårt att varva ner, när det är så mycket i livet...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0